Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός
Βιβλιογραφική σημείωση:
Ο φιλέρευνος αναγνώστης θα αναζητήσει την ερμηνεία ολόκληρου του αναστάσιμου κανόνα, όπως και των λοιπών κανόνων των δεσποτικών και θεομητορικών εορτών, στο κλασικό πόνημα του Νεοπατέρα μας, αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου:
Ἑορτοδρόμιον, ἤτοι ἑρμηνεία εἰς τοὺς ἀσματικοὺς κανόνας τῶν δεσποτικῶν καὶ θεομητορικῶν ἑορτῶν, τόμοι 3, Ὀρθόδοξος Κυψέλη, Θεσσαλονίκη.
Άξια ιδιαίτερης μνείας βρίσκω ειδικά την ερμηνεία του ειρμού της δ΄ ωδής του κανόνος (Ἐπὶ τῆς θείας φυλακῆς ὁ θεηγόρος Ἀββακούμ...) την οποία προτείνει ο καθηγητής Κ. Καλοκύρης στο βιβλίο του:
Ἀπὸ τὸν κύκλο τῶν μεγάλων ἑορτῶν, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2005, 326 -332.
Κατά τον Καλοκύρη, ο ποιητής του κανόνα, ο ιερός Δαμασκηνός, συνδυάζει εδώ το βιβλικό υπόβαθρο της δ΄ ωδής, δηλ. την ωδή από το παλαιοδιαθηκικό βιβλίο του Αββακούμ, με την προσωπική εμπειρία του στην σιωνίτιδα Εκκλησία: Η "θεία φυλακή", στην οποία καλεί ο άγιος τον Αββακούμ να σταθεί, είναι το παρεκκλήσιο της Αγίας Φυλακής επί του Γολγοθά, και πιο συγκεκριμένα στο χώρο μεταξύ της Ροτόντας του Παναγίου Τάφου και του Ναού της Αναστάσεως.
Αν αληθεύει η άποψη του καθηγητή, τότε βρισκόμαστε ενώπιον ενός έξοχου δείγματος συνύφανσης ποιητικού ταλάντου, βαθιάς ευσέβειας αλλά και προσωπικών λειτουργικών εμπειριών ενός αγίου, που μαρτυρεί "ἐς ἀεὶ" τον βιωματικό χαρακτήρα της ορθόδοξης χριστιανικής λατρείας.
Ἀληθῶς Ἀνέστη!
ΑπάντησηΔιαγραφή