Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015

Ἐρῶ. Το νέο τεύχος


... του περιοδικού της Ενωμένης Ρωμηοσύνης

Κυκλοφόρησε το τεύχος υπ’ αριθμόν 22-23 του σημαντικού Περιοδικού Ἐρῶ, που εκδίδει το Κέντρο ενότητος και μελέτης-προβολής των αξιών μας, Ενωμένη Ρωμηοσύνη.
Πρόκειται για μία φιλόκαλη περιοδική έκδοση που, όπως αντιλαμβάνεται κανείς ευχερώς από τον υπότιτλο, είναι αφιερωμένη στην προαγωγή της γνώσης του ορθόδοξου–ρωμαίικου πολιτισμού στη διαχρονία του με τον τρόπο της υψηλής εκλαΐκευσης. Κάθε τεύχος φιλοξενεί ένα πλήθος κειμένων – άρθρων έγκριτων ερευνητών, πανεπιστημιακών, εκπαιδευτικών, κληρικών και λαϊκών. Η θεματολογία του καλύπτει (όταν δεν είναι μονοθεματικό) ένα ευρύ γνωστικό πεδίο, που εκκινεί από την ορθόδοξη θεολογική και ηθική διδασκαλία, την ιστορική πορεία του ελληνισμού στην διαχρονική περιχώρησή του με την Ορθόδοξη Εκκλησία, την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, καθώς και λαογραφικά θέματα, και εξικνείται μέχρι την κριτική προσέγγιση θεμάτων της σύγχρονης εκκλησιαστικής, κοινωνικής και οικογενειακής ζωής, αλλά και της εκπαιδευτικής πράξης.


Από το διπλό τεύχος 22-23 ανθολογώ κατ’ ανάγκην μερικά μόνον από τα εξόχως ενδιαφέροντα μελετήματα. Εν πρώτοις αναφέρω το νηπτικό μελέτημα για την τήρηση του νου σύμφωνα με την ορθόδοξη ασκητική γραμματεία του Αρχιμ. Νικοδήμου Κανσίζογλου, το σύντομο αλλά περιεκτικό κείμενο του Σεβ. Μητροπολίτου Γόρτυνος Ιερεμία για την θεοδικία στην Παλαιά Διαθήκη, την αναφορά στο Παπίκιον όρος, εξέχον βυζαντινό μοναστικό κέντρο, από τον Ι. Δρούγκα, και την ανάλυση του Καθηγητή Γ. Μαντζαρίδη για την μόλυνση του περιβάλλοντος.
Περαιτέρω, μια σειρά άρθρων είναι αφιερωμένη στα θέματα της νεότητας και της οικογένειας. Ξεχωρίζει η αναφορά της Π. Χριστοδούλου στους γονείς παιδιών με αναπηρία και του Καθηγητού Π. Β. Δημακάκου για το πρόβλημα της υπό αφανισμόν οικογένειας.
Στο τμήμα που είναι αφιερωμένο στην ελληνική γλώσσα ο Αντώνης Αντωνάκος παρουσιάζει τα βασικά γνωρίσματα της ελληνικής γλώσσας, ο Ι. Παπαλαζάρου αναφέρεται στη γλώσσα των αρχαίων Μακεδόνων, ενώ στη "γωνία της γλώσσας", μόνιμη στήλη του περιοδικού, ο Γ. Βιλλιώτης παρουσιάζει ορθογραφικά, σημασιολογικά και ετυμολογικά ζητήματα εφοδιάζοντας τους εραστές της Ελληνικής με πολύτιμες πληροφορίες.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το τμήμα που αφορά την ιστορία. Άρθρα για τον Αρίσταρχο τον Σάμιο (Μάρθα Βασιλείου-Ναζλή), τους βυζαντινούς ιατρούς Λεόντιο τον ιατροσοφιστή και Παύλο Νικαίας (Μαρία Χρόνη), τον εθνομάρτυρα Πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε΄ (Ιωάννης Σιδηράς), τον Μ. Αλέξανδρο (Ε. Ζέλλιου), την βαυαρική αντιβασιλεία (Δ. Γ. Μεταλληνός), τον Ιωάννη Καποδίστρια (Κ. Κονταξή), την συνεταιριστική κοινότητα των Αμπελακίων (Αναστάσιος Δαμασταυρίδης) κ.ά. προσφέρουν στον φιλίστορα αναγνώστη ένα λουκούλειο γεύμα με εκλεκτά εδέσματα από την επιστήμη της Κλειούς…    
Το περιοδικό περιέχει ακόμα τμήμα τιτλοφορούμενο Επιστροφή στις ρίζες και ένα άλλο σχετικό με την ρωμαίϊκη τέχνη και μουσική. Σε αυτό το τελευταίο η Μ. Καλαμπούκα-Κοτζιάμπαση υπογράφει ένα ποίημα για την Θεομήτορα: Παναγία η Άνοιξη. Επιπλέον ο Εμ. Περσυνάκης γράφει για τον καλλικέλαδο βάρδο της εκκλησιαστικής μας ποίησης, τον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, ο Ι. Σαρσάκης για τον Άγιο Ιωάννη τον Βατάτζη (τον βασιλέα της αυτοκρατορίας της Νίκαιας) στην ποίηση του Πεντζίκη και η Δήμητρα Σκαλίδου για τον ιερό Ναό των αγίων Σεργίου και Βάκχου στην Κωνσταντινούπολη. Το περιοδικό κατακλείεται με ειδήσεις από την παγκόσμια Ορθοδοξία και τον οικουμενικό Ελληνισμό.  

Αξίζουν όντως συγχαρητήρια στους εμπνευστές, εκδότες και συνεργάτες του Περιοδικού. Η πανοπτική προσέγγιση του ελληνορθόδοξου πολιτισμού, που προσφέρει κάθε τεύχος χάρη στην ποικιλία και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των θεμάτων του, θα αναδείξει σε βάθος χρόνου ολόκληρη τη σειρά του περιοδικού σε εγκυκλοπαίδεια της ενωμένης Ρωμηοσύνης προσιτή στο ευρύ κοινό ένεκα του εκλαϊκευτικού χαρακτήρα της και αξιοσέβαστη από τους ειδικούς λόγω της ποιότητας των κειμένων της.

Οίκοθεν νοείται ότι η συμβολή του στην αναμόχλευση του ενδιαφέροντος για την πατρώα παράδοση θα αποβεί ανεκτίμητη σε μια εποχή κατά την οποία, όπως έλεγε ο Ζ. Λορεντζάτος, ελάχιστα πράγματα μας κρατούν ακόμα όρθιους στα πόδια μας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου